12. března 2016

ZPOVĚĎ PRODAVAČKY A VLASTNĚ I NÁVOD NA TO, JAK SI SPRÁVNĚ KUPOVAT FUNKČNÍ OBLEČENÍ

Jak už asi většina z vás ví, pracuju v obchodě s oblečením. Nutno hned ze začátku dodat, že se naše prodávání oproti ostatních prodejních sítí značně liší a to už jen proto, že firma, pro kterou dělám, není nadnárodní korporace. U nás člověk nemůže přijít, dát ti triko na pult, ty ho namarkuješ, lupneš do tašky, vezmeš si love a čau. U nás je to hlavně o komunikaci. My tu vlastně prodáváme informace. Mým úkolem je od zákazníka zjistit, co vlastně chce, na co to chce, na co to bude používat, v jakých podmínkách bude danou věc používat, co od ní očekává, atd...  Když pak zjistím, co všechno potřebuju, navrhnu mu (pokud možno) několik variant, povím mu něco o složení, o látkách, někdy i o pletení, na co se danej koncept nejvíc používá, řeknu mu i svůj názor, protože na to hodně lidí slyší a on si pak vybere. Nebo taky ne.
Občas přijde zákazník, kterej si chce opravdu nechat poradit, naslouchá, zkoumá, jestli je to teda právě ono, co vlastně chce, někdy mi i poví příběh, kde všude byl, co zažil, jak se mu tam líbilo a kam teď zase jede. Takovým se pak nabízí jedna báseň.
Občas přijde zákazník, kterej o naší značce, jejím vláknu a celkové její filozofii neví nic a já musím začít od začátku. Příběh je to fascinující a hodně lidí ho rádo poslouchá. Díky tomu si zákazníky omotávám kolem prstu a vím, že můžu vesele nabízet spoustu věcí a on si něco vybere. Položí mi pár naprosto směšných otázek, na který musím reagovat s kamennou tváří, aby to nevypadalo, že ho mám za blbce. Někdy je to zákazník, kterej opravdu pomalejší je, ale někdy taky ne a já mu ráda všechno vysvětlím.
Taky sem občas zavítá zákazník, kterej ví zkrátka všechno líp. Prohlíží si pleteninu jako takovou, ale vlastně tomu vůbec nerozumí. Když se ho zeptám, co by ráčil, snaží se působit inteligentním dojmem a hledá v hlavě různý slovní obrátky, aby vypadal víc vyškolenej, než jsem já. To se ovšem nemůže stát. Když zjistí, že tudy cesta nevede, začne hledat další způsoby, jak mě odzbrojit. Vykládá, jak tam kdesi četl, že ... a že tam mu řekli, že... a vlastně se se mnou chce přít. S klidným srdcem ho uzemním a povím mu, jak to teda vlastně je a jak to vlastně je u nás. Buď je to nafrněnec, kterej nepřizná barvu a odejde pryč, nebo se nad tím zamyslí a v závěru si poradit nechá.
Pak tu chodí zákazník, kterej má konkrétní přání a když mu tu věc ukážu, tak to vlastně není ono, protože on si představoval... a protože tam viděl...To se mi naposled stalo včera. Přišla paní, že chce kalhotky s delší nohavičkou a když jsem jí je ukázala, popsala materiál a vysvětlila, na co všechno jsou vhodný, otočila se a šla pryč. Neřekla ani blbý nashle!

"Jakou máte velikost?"
"No to musíte vědět vy!"
- wtf? Kde se v lidským mozku bere informace, že má prodavačka vědět, jakou velikost má zákazník?

"Máte meríííno?"
"Ano, máme merino v kombinaci s polypropylenem."
"Aha, tak to nechci, já chci totiž to funkční meríííno."
- přírodní materiál, ať už bavlna, viskóza, či ta vlna merino (ano, hodně lidí tomu říká meríííno) nelze v žádným případě udávat jako za funkční materiál. Rádi to dělají v Tchibu či v Lidlu... Příroda neumí být funkční, funkčnost zajišťuje právě ta uměla vlákna, proto triko z vlny, který je mixlý s funkčním materiálem lze za funkční považovat, ovšem v opačným případě nikoli. No a taky pozor ještě na jednu věc. I když je triko vyrobený třeba s polyamidu, jako to tak bejvá, úplná výhra to taky není. Jasně, na sport a obecně na zátěž to lepší jak bavlna bude, ale není polyamid, jako polyamid...

"Dobrej, chci triko."
"Dobrý den, a o jaký triko máte zájem?"
"No prostě normální triko."
- neznám pojem normální triko. Nevím, co to znamená. V tom začíná bejt trochu háček a já musím nastolit několik otázek, na který mnoho takových zákazníků vůbec neumí odpovědět. Ve finále zjistím, že si představuje triko z bavlny od vietnamců asi tak do stovky.

"Ježiš marja, proč to máte tak drahý?"
"Jsme výhradně česká firma, tudíž tu i šijeme a pracujeme navíc s vlastním, patentovaným vláknem."
"Ale Klimatex je taky česká firma a nemají to tak drahý!"
- za prvé: Klimatex česká firma je, ale šije v Číně, tudíž je šití levnější a oni mohou mít tím pádem levnější sortiment. Za druhé: naše vlákno je opravdu naše a nelze tím pádem žádnýho výrobce s náma srovnávat. Nikdo prostě nemá naše vlákno! No a protože je to opravdu to nejlepší vlákno, který se dá vůbec sehnat, protože má nulovou nasáklivost, cena je pak i logicky vyšší, neboť i pletací stroje, který umí pracovat s vlastně mikroskopickým vláknem asi levný nebudou...

"Vy nemáte skoro žádný pěkný barevný vzory."
- máme a nemáme. Věc vkusu. Já si barevnou věc s kytičkama nekoupím. Mně naše designy uspokojují. Opravdu funkční triko, který snese tu nejvyšší zátěž, odvede pot, zanechá tě v suchu a teple už z principu nemůže vypadat jak triko ze Zary. Je to daný i tím, že takový triko opět nemůže bejt z přírodního materiálu. Přírodní materiály se totiž daleko líp barví a dají se potisknout, proto jsou trika v klasických obchodech designový, hezký a líbivý. U nás jde především o funkčnost. Naše vlákno je tedy umělý a zrovna na naše se právě hůř barví a obecně chytají barvy. Proto ty nejlepší koncepty u nás jsou jednobarevný a vypadají prostě obyčejně. I přes to všechno máme kolekci "Street" a "Fashion", který jsou určený spíš na běžnější nošení, než na vysokou fyzickou zátěž, protože, aby tak pěkně vypadaly, musely se smíchat s přírodou, která, jak jsem už vysvětlila funkční není.

"Máte o číslo větší?"
"Máme, ale toto vám sedí."
"Já to mám ale ráda volnější"
                   x
"Máte o číslo menší?"
"Máme, ale toto je vám dobře."
"Ono by to mělo bejt uplý, ne?!"
- největší chyba. Pokud chci triko, který má odvádět vlhkost od těla a chci i popřípadě, aby umělo zahřát, musí ležet na kůži! Ano ležet, takže nesmí být volný a nesmí být naplý! Když bude zbytečně velký, vlákno se nebude dotýkat pokožky a nemá tak jak danou vlhkost odvádět pryč, nebo nemůže zahřívat, protože prostě nemá co a kde. V opačným případě, když bude triko moc naplý a přetažený, vlákno se začne povolovat a začne tak ztrácet svý vlastnosti.

Prodavačky to nemají lehký. Musí se tvářit furt příjemně, musí umět mluvit, gestikulovat, vysvětlovat a nesmí se nechat zahnat do kouta od někoho, kdo má zrovna špatnej den.
Díky této práci jsem se naučila všechny v ostatních obchodech nahlas a příjemně pozdravit, bavit se s nima jednoduše, protože nikoho nezajímá, že sis místo cukru dala do kafe sůl, být pozitivní i když to zrovna moc nejde a hlavně nevylívat si na ně zlost, protože ony jen poslouchají příkazy z vrchu. Tak jako ostatně všude. Za ten rok a půl, co tady pracuju jsem přišla na tolik věcí, že i přesto, že mě tahle práce už dávno přestala bavit, jsem za ni vlastně vděčná. Všechno je potřeba brát jako životní lekci a z těch horší věcí si brát zkušenost, aby se to v budoucnu neopakovalo. Teď třeba i vím, že moje další práce rozhodně nebude v obchodě jako prodavačka, že rozhodně nechci chodit do práce o víkendech, ve svátcích atd., že nechci pracovat moc dlouho do večera, že si radši vstanu a že je potřeba mít všechno tak trochu na háku...
Je sobota dopo. Já jsem v práci. Mám děsnou rýmu, nateklý uzliny a chce se mi domů. Ještě, že je za hodinu padla.
Pěknej víkend!

4 komentáře:

  1. Skvělý článek, já bych asi tuhle práci dělat nemohla, zbláznila bych se z těch lidí:-D
    www.jdeocestu.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky! Hele si zvykneš, ale je fakt, že už mě to taky přestalo bavit, proto musím jít dál :)

      Vymazat
  2. Koukám, že se člověk pobaví při takovém povolání. Já během studií v Praze pomáhala ve prodejně fair trade kávy, čokolády a tak, jeden pán když tam sháněl sušenou šalvěj, mouku a já nevím-co-ještě, mě docela pobavil. A nejen on, občas jsem potlačovala smích, abych se před nimi ještě neztrapnila. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hahah to znám no, to je každej den. A vlastně už ani ne, přestala všechno řešit, takže neřeším i "blbce" a je mi líp .)

      Vymazat

Díky moc všem za všechny komentáře či připomínky. Všechny je čtu a čtu je mile ráda .)